SeLaMaT DaTaNg Ke BLog DuNiA SuKaN....

Friday 1 July 2011

TID dan Sukan

Pengenalan
Identifikasi Bakat adalah satu Proses Penapisan dan Mengenal pasti Bakat Sukan  yang berkemungkinan  berjaya dalam sukan serta membantu menempatkan atlet ke arah jenis sukan  yang bersesuaian(Lawrie Woodman). Ia juga merupakan suatu cara untuk mengenal pasti seseorang yang berpotensi untuk diasah dalam olahraga sehingga ia berhasil seperti mana yang dikehendaki.
Proses Identifikasi Bakat ini dijalankan dengan melalui ujian sama ada dari segi Ujian Anthropometrik iaitu ketinggian berdiri, panjang depa, ketinggian duduk dan berat badan dan juga Ujian Kecergasan iaitu Ujian lari pecut 50m, Ujian Lari ulang Alik 10m, Ujian Larian 800m, Ujian baling peluru 3kg, ujian Jangkauan Melunjur, Ujian Lompat Menegak, ujian Lompat Jauh Berdiri dan Ujian Baling Bola keranjang. Melalui ujian ini maka biasanya akan dapat mengukur potensi seseorang individu tersebut.

Metodologi Ujian
Umumnya, proses Identifikasi Bakat hendaklah mengambil kira semua faktor yang dapat mempastikan kejayaan individu yang berbakat. Faktor itu adalah dari segi penentu prestasi, penentu persekitaran dan Penentu kapasiti perkembangan.
1.    Penentu Prestasi
·         Merupakan metodologi yang diukur berdasarkan bukti-bukti yang diambil dan diukur yang menjelaskan bahawa ianya layak untuk dilatih dalam olahraga sehingga berjaya. Proses ini juga dapat diukur dalam masa yang singkat. Metodologi ini adalah dilihat dari segi fizikal, Antropometri dan psikologikal.
2.    Penentu Persekitaran
·         Merupakan metodologi yang diintreprestasikan daripada pengaruh persekitaran seseorang itu. Aktiviti yang mempengaruhinya untuk bidang olahraga itu hasil pengaruh daripada peluang yang sentiasa wujud dan juga dorongan ibubapa.
3.    Penentu Kapasiti Perkembangan
·         Merupakan metodologi stategi pembelajaran self regulatory.
Namun, kajian ini hanya membataskan hanya dari Penentu Prestasi iaitu Ujian Antropometri dan Ujian Kecergasan Fizikal.

Dapatan dari kajian-kajian lalu
          Program Identifikasi Bakat berdasarkan Model Ziegler & Perleth (1997) & Simonton (1999) ia harus mengambilkira faktor bakat dan kapasiti untuk berkembang. Ia juga harus membezakan antara penentu prestasi dan kapasiti individu untuk berkembang.
          Disamping itu, bakat seseorang itu juga ditentukan oleh ibubapa dan persekitaran.  Sistem dan fungsi ditentukan oleh genetik (Bompa,1986). Selain itu, motivasi dan strategi pembelajaran adalah penentu yang penting kapasiti perkembangan dan mencirikan individu yang mencapai prestasi tertingi dalam sukan (Abott & Collins, 2004).
          Dapatan kajian yang lain, menyatakan bahawa program identifikasi bakat ini  dibatasi oleh beberapa proses kematangan ke atas parameter fizikal dan ia penentu kepada pencarian bakat.

Perbincangan
Dalam bab ini, pengkaji mengemukakan perbincangan tentang perlaksanaan Program Identifikasi Bakat ke atas kumpulan sasaran iaitu murid tahun 6 yang terdiri daripada murid lelaki dan perempuan. Ujian Anthropometrik dan ujian kecergasan telah dijalankan ke atas mereka. Penjelasan keputusan ini juga dibuat berdasarkan dapatan daripada kajian-kajian yang telah dilakukan oleh pengkaji terdahulu.
i.             UJIAN ANTHROPOMETRIK
Hasil kajian dijalankan menyatakan bahawa perlaksanaan program Identifiksai bakat di kalangan murid tahun 6 yang rata-rata berumur lingkungan 12 tahun adalah tidak bersesuaian.
Menurut Roemmlich & Rogol (1995), kanak-kanak akan mengalami situasi di mana

terdapat kanak-kanak yang matang awal (early mature) dan lambat matang (late mature). Ini bermakna kanak-kanak yang matang awal (early mature) lebih tinggi pada semua peringkat akil baligh. Jadi, ketinggian remaja sama ada ketinggian duduk atau ketinggian berdiri tidak boleh dijadikan sebagai pengukur kepada potensi kanak-kanak disebabkan oleh variasi dalam potensi perkembangan semasa dan selepas akil baligh.
          Seterusnya, dari segi peningkatan berat badan. Pada peringkat umur 12 tahun ini juga terdapat murid yang masih lambat peningkatan berat berbanding pada peringkat remaja. Peningkatan berat badan akan mendadak berlaku pada peringkat remaja. Penambahan berat badan akan berlaku antara umur 13 hingga 18 tahun iaitu lebih kurang 40%. Perbezaan berat yang sangat ketara pada peringkat ini menjadi faktor penyebab kepada program Identifikasi Bakat tidak perlu dilaksanakan pada peringkat ini.  
ii.           Ujian Kecergasan
Hasil kajian juga mendapati bahawa pada peringkat umur sebelum akil baligh atau 12 tahun ke bawah program ini masih belum sesuai sekiranya ia melibatkan ketahanan kardiovaskular yang terlalu lama. Ini adalah disebabkan ketidaktersediaan hormon dalam badan dan sistem fisiologinya. Kapasiti fisiologi yang menepati perlu sejajar dengan puncak peningkatan berat dan ketinggian. (Beunnen, Thommis, Maes et.al 2000). Disamping itu, juga perlu sejajar dengan peningkatan jisim tanpa lemak, perkembangan fizikal dan fungsi sistem kardiovaskular dan peningkatan kandungan hemoglobin. Dengan berkadar terus seperti di atas maka barulah tahap ujian kecergasan boleh dilakukan seperti Ujian lari pecut 50m dan  Ujian lari Ulang Alik 10 m. Namun, bagi Ujian Larian 800m adalah tidak sesuai dijalankan kerana ia mempunyai jangkamasa yang panjang dan tidak sesuai dengan tahap kardiovaskular bagi murid tahun 6. Menurut Malina & Bielicki, 1992; keupayaan memecut dan melompat meningkat pada kadar maksimum di antara 14 hingga 15 tahun.  
Seterusnya, program Identifikasi Bakat ini juga perlu dilaksanakan dengan dipengaruhi oleh faktor – faktor hormon. Peningkatan kekuatan murid berkaitrapat dengan peningkatan saiz badan dan peringkat kematangan. Dengan itu, Ujian baling peluru 3kg, Ujian Lompat menegak dan Ujian Lompat Jauh Berdiri tidak perlu dilaksanakan kepada kanak-kanak yang masih belum matang. Kematangan akan mempengaruhi perkembangan otot kanak-kanak di mana peningkatan hanya ketara berlaku semasa akil baligh. Jadi, pada umur 12 tahun sama ada lelaki atau perempuan, sesetengah daripada mereka belum lagi melalui akil baligh jadi program ini akan hanya memberi peluang kepada awal matang. Ia juga diperkukuhkan dengan pendapat Roemmlich & Rogol, 1995; Early Mature (awal matang) mempunyai jisim otot yang lebih tinggi berbanding Late mature (lewat matang).
Bagi program Identifikasi bakat yang berkaitan dengan Ujian Jangkaun Melunjur dan Ujian Baling Bola Keranjang boleh dilaksanakan namun masih terhad . Kelenturan yang sebenar hanya akan terhasil daripada hasil latihan yang banyak. Jadi, asas pengukuran dalam program Identifikasi bakat ini hanya sebagai penanda aras bagi mengukur sejauh mana seseorang itu mampu dijana. Hasil latihan biasanya menhgujudkan kekuatan, kuasa, daya tahan otot, kelembuatan dan kardiovaskular tetapi kurang peningkatan dari segi kelajuan dan ketangkasan (Willmore dan Costill, 1994).
Kesimpulan
Sebenarnya kita tidak boleh bergantung sepenuhnya kepada program Identifikasi bakat sahaja kerana terdapat banyak faktor lain yang terlibat dalam pembentukan seorang atlit yang berjaya. Kebiasaannya atlit yang berlatih dan bersedia dengan rapi akan berjaya. Atlit mestilah secara sukarela menerima persaingan kerana pencapaian dalam sukan adala hasil dari pernyataan kebebasan personel. Faktor sosial, politik, identifikasi personel dan tindakbalas personel adalah faktor penting dalam menentukan perlakuan manusia (Hans Lenk 1984). Atlit bertaraf dunia biasanya merupakan mereka yang sukakan persaingan dan insan yang aktif. Oleh sebab itu program identifikasi bakat pada peringkat awal bukanlah faktor terpenting kepada pemilihan atlet kelak. Kesungguhan atelt itu sendiri yang akan membawa mereka ke arah kejuaraan.

No comments: